Faktura proforma – czym jest i kiedy ją wystawić?

Posted by in Biznes

Fakturę proformę najczęściej można spotkać w przypadku świadczenia pewnych usług, a nie przy sprzedaży produktów. Chyba, że przekazanie produktu następuje w pewnym czasie realizacji zamówienia. Jest to bezpieczna forma zawierania pewnego rodzaju kontaktu, pomiędzy sprzedawcą a klientem. Pomimo tego, że fizycznie wygląda jak faktura VAT, to nie ma tych samych mocy prawnych.

Czym jest faktura proforma?

Ta wersja faktury najczęściej wystawiana jest przez sprzedawców w celu potwierdzenia transakcji, otrzymać kredyt dla bezrobotnych o każdej porze, lub jako oferta handlowa. Często jest wykorzystywana do oszacowania kosztów jakie poniesie klient oraz do przedłożenia zaliczki na rzecz danego produkty, czy usługi. Może być również dowodem na podjęcie się wykonania danego zlecenia. Choć z wyglądu praktycznie niczym się nie różni od faktury VAT, tak jej funkcje są zupełnie różne. Przede wszystkim faktura proforma nie jest dowodem księgowym. Nie można jej wprowadzić w KPiR, a podane kwoty VAT nie są sumami, które należy wliczyć w podatek. Z VATu z takiej faktury nie może skorzystać ani sprzedawca, ani odbiorca.

 

Co powinna zawierać faktura proforma?

Przede wszystkim tytuł jasno mówiący o tym, że jest to proforma. Datę i miejsce wystawienia, dane sprzedawcy i klienta. Nie może w niej zabraknąć nazwy towaru lub usługi, ceny jednostkowej netto i wartości netto. W tym rodzaju faktur podawane są również stawki VAT, kwota VAT oraz wartość brutto. Jednak należy pamiętać, że w przypadku proformy są to tylko informacje handlowe, a nie stawki, na których podstawie należy się rozliczyć z Urzędem Skarbowym.

Korzystając z możliwości wystawienia proformy należy pamiętać, że nie ma ona mocy podatkowej i dopiero po zrealizowanej usłudze można wystawić fakturę VAT, na podstawie, której należy uiścić odpowiednie podatki.

Z fakturą proformą było wiele problemów i wiele dotyczącej jej zmian. Nadal pojawiają się pytania i nowe propozycje przyjęcia jej innej wersji. Jednak głosy przedsiębiorców często mówią, że ta obecnie obowiązująca jest dobrym dokumentem handlowym, a zmiany są zupełnie niepotrzebne.